Nämä asiat saavat kehosi solmuun

01.03.2022

Moni asiakkaistamme kärsii erilaisista kiputiloista, joista suurin osa olisi vältettävissä pienten arkirutiinien muutosten myötä. Onneksi kuitenkin iso osa näistä tuki- ja liikuntaelimistön kivuista on kudosperäisiä triggerpisteiden aiheuttamaa tuntemusta. Nämä eivät ole vaarallisia eikä kehossa ole mitään rikki. Ne ovat silti todella ikäviä ja monella kipu rajoittaa elämää. Triggerpisteiden aiheuttamat kivut hoituvat yleensä helposti kokeneen manuaaliterapeutin vastaanotolla, mutta pelkkä venyttely ei näihin enää valitettavasti auta. Isoksi ongelmaksi olemme huomanneet samojen oireiden toistuvuuden kerta toisensa jälkeen uudelleen ja uudelleen. Samainen asiakas tuleekin siis usein vastaanotolle samojen vaivojen saattelemana, vaikka edeltävällä kerralla olisikin saatu tilanne hoidettua kuntoon. Tällöin voimme päätellä, että asiakkaan arjessa on asioita, jotka saavat aikaan oireiden palaamisen. Tekstissä kerron mitkä kaikki asiat vaikuttavat kehon toimintaan ja miten jokainen voisi välttää ylimääräiset kiputilat elämässään.


Stressi

Stressi on tärkeä osa elämäämme, mutta vain pienissä sopivissa annoksissa. Pitkittyessään stressi aiheuttaa monia ongelmia kehoon ja mieleen. Liiallisella henkisellä stressillä on isot vaikutukset myös kehon kiputilojen syntymiseen ja triggerpisteiden ilmaantumiseen. Keho ja mieli ovat vahvasti yhteydessä toisiinsa, joten usein kehoa huoltaakseen on huollettava myös korvien väliä. Ota siis päivittäin hetki itsellesi, hengitä ja rauhoitu päivän kuormituksen jälkeen.


"Ergonomia"

Sana ergonomia on ollut paljon esillä viime vuosien aikana. Jopa keittiöt suunnitellaan ergonomian varjolla niin, ettei esimerkiksi kumartumista tai kurkottamista paljoa tarvita. Kätevää eikö, kaikki löytyy kätevästi käden ulottuvilta... Ehkä ei kuitenkaan. Kehomme on suunniteltu liikkumaan moneen eri suuntaan ja "huoltaa" itseään liikkeen avulla. Jos liikettä ei tapahdu koko päivän aikana kuin hyvin rajallisesti, olemme pulassa. Unohdetaan siis ylituetut toimistotuolit ja istutaan välillä jumppapallon päällä. Myös työpisteen voi suunnitella niin, että kurkottamista eri suuntiin tulisi mahdollisimman paljon.


Arjen passivisuus

Vaikka kävisimme kerran viikossa ryhmäliikuntatunnilla, ei tämä riitä paikkamaan kaikkea sitä passiivisuutta, jota arkemme yleensä pitää sisällään. Tiesitkö, että jokainen aamu tulisi aloittaa pitkällä makealla koko kehon venytyksellä. Aivan, kuten kissat venyttelevät päiväuniensa päätteeksi. Tai tiesitkö, että ilman säännöllistä fyysistä kuormitusta kehomme kirjaimellisesti rapistuu kollageenin tuotannon ollessa riippuvainen fyysisestä kuormituksesta. Valitse siis rappuset hissin sijaan aina kun se on mahdollista tai pidä puhelinpalaveri ulkona kävellen. 


Yksipuolinen liikunta

Kaikki liikunta on hyvästä, mutta liika on liikaa. Kuten edellisissä kohdissa totesimme, kehomme tarvitsee tarpeeksi vaihtelua. Yleensä siis vain yhden lajin harjoittaminen ei vie pitkälle. Juoksija kaipaa lihastreeniä, kuntosalitreenaaja enemmän lihashuoltoa, mailapelaaja tasapainoa toispuoleisuuteen... Myös treenin intensiteettiä on tärkeää vaihdella, oli kyseessä mikä laji tahansa. Tämä varmistaa lajissa kehittymisen sekä palautumisen, kunhan intensiteetin vaihtelu suoritetaan oikein.


Kehoviestien vaimentaminen

Kehomme ei viesti meille ikinä turhaan! Jos päätäsi särkee, maha on hankala tai olotila uupunut, ovat nämä kaikki tärkeitä viestejä sinulle. Jotain sellaista on elämässäsi meneillään, joka ei sovi sinulle juuri nyt. Tämä voi olla vääränlainen ruokavalio, liian hektinen työympäristö tai vain huono tyyny. Mutta se on varmaa, että näiden viestien vaimentaminen ei vie pois itse ongelmaa vaan loppujen lopuksi vain lisää niitä. Älä siis vain turvaudu särkylääkkeeseen tai laksatiiveihin, vaan keskity itse ongelman selvittämiseen. 



Henna Ikonen

Valmentaja (APT)

Koulutettu hieroja (EAT)

Ravintoterapeuttiopiskelija