Valmentajan vinkit

01.01.2021

Tammikuu... se monien lupauksien ja uusien salijäsenyyksien kuukausi. Pitäisi syödä paremmin, liikkua enemmän, olla tehokkaampi töissä, aktiivisempi vanhempi tai innokkaampi opiskelija... Ei siis ihme, että niin moni väsyy ja heittää tavoitteet nurkkaan odottamaan taas seuraavaa vuotta. Voisiko asiat tehdä toisin, niin, että saavuttaisit tavoitteesi ja ennen kaikkea oppisit ylläpitämään ne? Kyllä voi! Tässä kirjoituksessa haluan tuoda esille asioita, joita monesti huomaan asiakkaideni toiminnassa / ajatuksissa ja, jotka usein ovat niitä niin kutsuttuja muutosjarruja. Kerron myös vinkkejä, miten muutoksesta voi tehdä mahdollisimman mukavan ja helpon.


Aluksi meidän tulee ymmärtää, että elimistömme on ohjelmoitu hidastamaan kaikkea muutosta. Tämä tarkoittaa, myös niitä positiivisia muutoksia, vaikka ne olisivat hyväksi terveydelle. Emme voi siis olettaa, että kahden viikon sisällä tehdyt isot muutokset olisivat kovin iloinen asia elimistöllemme. Lisäksi meidän on hyvä tiedostaa, että se mitä haluamme ei välttämättä ole vielä linjassa sen kanssa minkä koemme tärkeäksi. Meidän tulisikin pystyä "ohjelmoimaan" itsemme uudelleen, jolloin usein positiivinen tekeminen seuraa perässä ilman jatkuvia ponnisteluja. Lähde siis liikkeelle ajatuksen tasolta ja jatka vasta sen jälkeen tekemiseen. Ensimmäinen askel voisi olla kunnollinen tavoitteenasettelu.

1. Tavoitteenasettelu

Kirjoita nämä kaikki itsellesi ylös ja mieti näitä ajatuksella. Tarkalla tavoitteenasettelulla kirkastat matkaasi jo huomattavasti ja teet muutoksesta heti konkreettisemman. Muutosten tekeminen ilman tarkkaa tavoitetta, on kuin kävelisit pimeässä huoneessa - päämäärään on hyvin hankala päästä. Tavoitteenasettelussa on tärkeää myös pohtia, että kuinka isot tavoitteet ovat mahdollisia tämän hetkisillä voimavaroillasi.

- Kirjoita tavoitteesi.

Tämän pitäisi olla mahdollisimman tarkka, kuten painolukema, jonka haluat saavuttaa tai vaate jonka toivot vielä istuvan päällesi. Tavoite voi myös liittyä unen laadun parantamiseen tai parempaan itseluottamukseen. Pääasia, että tavoite olisi mahdollisimman tarkoin määritelty.

- Miksi tavoite on sinulle tärkeä?

Tämä on ehkä se hankalin kysymys. On selvää, että moni haluaa esimerkiksi pudottaa painoaan, mutta syyt tämän ajatuksen takana eroavat toisistaan paljonkin. Toisella painonpudotuksen syynä voi olla terveys ja eliniän pidentäminen, kun taas toisella se voi tarkoittaa parempaa itseluottamusta. Pohdi siis rauhassa, mitä sinun tavoitteesi saavuttaminen tarkoittaisi elämässäsi tai mitä toivot sen tuovan sinulle.

- Mitkä asiat saattavat vaikeuttaa tavoitteeseen pääsyä?

Tähän kohtaan voit listata asioita, jotka ovat mahdollisesti aiemmin olleet ne kompastuskivet muutoksen edessä. Näitä asioita, voivat olla esimerkiksi itsekurin puuttuminen, kiireinen elämänrytmi, vuorotyö... Tiedostamalla omat heikkoudet jo ennen projektin aloitusta, varmistat, että pystyt kohtaamaan ne paremmin. Mieti myös, miten voisit välttää ja ennakoida nämä kompastumiset jatkossa.

- Mistä asioista sinun on mahdollisesti luovuttava päästäksesi tavoitteeseen?

Tässä kohtaa kannattaa olla itselleen rehellinen ja tiedostaa ne asiat, joista sinun on ainakin osittain luovuttava, jotta muutos olisi mahdollinen. Monella tässä saattaa lukea esimerkiksi roskaruoka, liian myöhään valvominen tai jokin asia, joka vie paljon aikaasi ja energiaasi muutokselta. Muista, että muutos on aina itsekäs teko, jota sen kuuluu olla. Pidä siis kiinni itselle tärkeistä asioista ja opettele tarvittaessa sanomaan ei. Muutos ei tietenkään tarkoita ainoastaan asioista luopumista ja tilalle saat paljon positiivisia asioita elämääsi.

- Aseta itsellesi päivämäärä.

Kirjaa ylös, että mihin mennessä tavoite olisi suoritettu. Jos sinun tavoitteesi on kovin iso, kannattaa asettaa muutamia välitavoitteita matkan varrelle, jotta tavoitteen seuranta olisi helpompaa.


2. Älä yritä muuttaa kaikkea kerralla.

Nyt kun tavoitteenasettelu on tehty, on hyvä pohtia, missä tahdissa muutoksia on edes mahdollista tehdä. Kuten muistamme, kehomme yrittää hidastaa kaikkea muutosta, joten älä edes kuvittele muuttavasi saman viikon aikana ruokailutottumuksiasi ja lisää kolmea liikunta kertaa normaaliin. Tee siis suunnitelma, että mitä aiot tehdä tavoitteen eteen tällä viikolla ja mikä olisi seuraavan viikon tai kuukauden muutos.


3. Unen kustannuksella ei leikitä.

Uni on yksinkertaisesti paras, helpoin ja halvin tapa kehittää terveyttä. Älä siis tingi siitä, vaan varmista, että saat varmasti riittävän määrän unta ihan jokainen päivä. Jos siis hetkeäkään ajattelit, että voit treenata vielä illalla kello kymmenen jälkeen tietäen, että et voi kuitenkaan nukkua aamulla yli kahdeksaan... mietihän uudelleen. Huonolla nukkumisella varmistat tavoitteesi romuttumisen, fyysisten ja psyykkisten ominaisuuksien heikon kehityksen ja jopa vakavan sairastumisen. Panosta siis unihygieniaan joka ilta ja erityisesti muutosprosessin edessä!


4. Mieti miten puhut itsellesi.

Monet meistä puhuvat itselleen uskomattoman rumasti päivittäin. Tämä on aivan kamalaa ja erittäin haitallista monellakin tavalla! En jaksa uskoa, että kukaan pystyisi puhumaan yhtä rumasti esimerkiksi lapselleen ja hyvälle ystävälleen... miksi siis puhuisit siten elämäsi tärkeimmälle ihmiselle, itsellesi? Se miten puhut itsellesi vaikuttaa valtavasti myös tekemiseemme. Et voi olla kovin motivoitunut jatkuvan haukkumisen alaisena. Kirjoita nämä rumat lausahdukset itsellesi ylös ja tarkastele niitä. Mieti myös, mistä nämä ovat saaneet alkunsa. Tämän jälkeen menet peilin eteen ja kerrot itsellesi mitä asioita itsessäsi arvostat ja mihin olet tyytyväinen! Meissä jokaisessa on asioita, joita arvostamme itsessämme, joten ylistä niitä ja kulje ylpeänä!


5. Visualisoi tavoitteesi.

Tiesitkö, että moni urheilija käyttää hyvää visualisointia apunaan kisaan valmistautuessaan. Tämä tarkoittaa sitä, että ihminen käy mielessään läpi suoritusta, mahdollisia esteitä matkan varrella ja onnistumisen hetkeä. Tämä on myös erittäin tehokasta ajatellen muutosta. Mieti esimerkiksi miltä näyttäisit se hieno punainen mekko päällä juhlissa tai kuinka hyvältä tuntuisi juosta se puolimaraton ensimmäistä kertaa. Visualisoi myös matkaasi tähän tavoitteeseen ja miten tekisit asiat toisin käytännössä. Hyvällä ja tarpeeksi usein tehdyllä visualisoinnilla voit ohjelmoida itsesi tavoitteen mukaisesti. Tällä hyvällä sisäisellä ohjelmoinnilla varmistat, että tekemisesi kulkee linjassa tavoitteesi kanssa eikä sinun tarvitse välttämättä päivittäin kamppailla itsesi kanssa onnistuaksesi.

"Muutos lähtee sisältä"


Kenellekään ei enää nykypäivänä tule yllätyksenä, että roskaruoka on haitallista. Minun ei siis valmentajana tarvitse kenelläkään kertoa, että oikein syöminen tai liikunnan lisääminen parantavat terveyttäsi. Usein rakentavampaan lähestymistapaan päästään, kun muutos aloitetaan sisältä ulos eikä toisinpäin. Näin muutos on pitkälle kantava ja terveyttä edistävä. Unohda siis pikadieetit ja kuukaudessa kuntoon- kuurit tältä vuodelta ja lähde kehittämään terveyttäsi oikein. Kuten sanotaan, muutos lähtee sisältä, pitää todellakin paikkansa!

Lisää vinkkejä painonpudotukseen aiemmassa kirjoituksessa.



Henna Ikonen

Valmentaja (APT)

Koulutettu hieroja (EAT)

Ravintoterapeutti opiskelija