Kuinka kohdata kipu

24.09.2021

Kipu on asia, jonka tulemme kaikki kokemaan jossain kohtaa elämäämme. Toiset kokevat sen useammin kuin toiset, jollain se voi olla jopa päivittäistä. Yksi asia on varmaa - kun kipu iskee se rajoittaa ja hallitsee elämäämme. Kaikki huomiomme keskittyy tähän epämiellyttävään ja joskus hyvin pelottavaan tunteeseen. Kerron lyhyesti, kuinka voisimme ymmärtää kipua paremmin ja mitkä ovat keinot sen sammuttamiseen. 


Olen kivunhoitoon erikoistunut koulutettu hieroja ja erilaiset kivut ovat tulleet minulle hyvin tutuksi vastaanotollani. Olen myös itse kärsinyt elämäni aikana monista eri kivuista, usein oikeastaan ymmärtämättä niitä. Vuosia turvauduin kipulääkkeisiin kivun vaimentamiseksi, ja auttaahan se sen aikaa, kun lääkkeen vaikutus kestää. Hierojana olen kuitenkin päässyt ymmärtämään tätä monimutkaista tuntemusta paremmin ja myös itse osannut kohdata erilaiset kiputilani eri näkökulmasta. 


Mitä siis on kipu? Kipu voi olla esimerkiksi epämiellyttävää, pelottavaa, rajoittavaa tai ahdistavaa. Se voi olla pistävää, viiltävää, polttavaa tai jomottavaa. On kuitenkin tärkeää muistaa, että kipu ei automaattisesti tarkoita, että jotakin olisi kehossa rikki. Mutta mikä tärkeintä, kivulla on aina merkitys. Ilman kipua ihmiskunta ei olisi selvinnyt tähän pisteeseen saakka. Emme olisi koskaan oppineet virheistämme. Se on siis hyvin välttämätön (vaikka ei niin kiva) asia elämässämme. Myös toinen hyvin huomionarvoinen seikka on, että kipu syntyy aivoissa. Aivot tulkitsevat hermoston kautta tulevia viestejä ja sen mukaan syntyy paikallinen tuntemus eli kipu, jonka tunnemme esimerkiksi niskassamme tai jalassamme. Niska tai jalka siis vain toimittavat tiedon esimerkiksi liiallisesta kireydestä / venytyksestä kudostasolla tai paikallisesta tulehdusreaktiosta ja tulkinnan tekee aivot. Siksi, esimerkiksi tunnetiloillamme on hyvin suuri rooli kivunkokemisessa. Kipu voidaan jakaa karkeasti kahteen, akuuttiin ja krooniseen. Akuuttikipu syntyy, kun murrat jalkasi ja koet vamman aiheuttaman paikallisen tulehdusreaktion kipuna. Krooninen kipu taas tarkoittaa, että samainen murtunut jalkasi kipuilee edelleen vaikka vamma olisi parantunut jo vuosia sitten. Kroonistuneen kivun kohdalla voisi sanoa, että järjestelmä on sekaisin ja liiaksi herkistynyt vaikka vaaraa ei enää ole. Näihin molempiin on onneksi saatavilla apua ja siksi halusin luoda uuden palvelukokonaisuuden kipuasiakkaiden hoitamiseksi. Vastaanotolla apua ovat saaneet niin äkillisestä päänsärystä kärsineet, kun myös ne vuosia selkäkivun kourissa olleet. Kipu on erittäin yksilöllinen ja herkkä asia, ja siksi se on kohdattava oikealla otteella rauhassa. Usein jo ymmärrys omasta kivusta ja sen syntyperästä auttavat tilanteeseen niin paljon, että normaali liikunta on uskallettu taas aloittaa pitkän tauon jälkeen. Ennen kaikkea palvelun tarkoitus on katkaista kipu ja tukea kehoa ja mieltä toipumisessa. Vastaanotollani jokainen asiakas kohdataan ainutlaatuisena yksilönä, siksi yhtä tiettyä lähestymistapaa hoitamiseen ei ole. Toiselle toimii dry needling (lisätietoa), toiselle eri fasciatekniikat. Myös esimerkiksi kinesioteippaus, nivelten mobilisointi ja tens-sähkö ovat vastaanotollani käytettävissä. Lohdutuksen sanana voin sanoa, että onneksi hyvin suuri osa tuki- ja liikuntaelimistön kiputiloista tulee myofasciaalisesta (fascia ja lihas) kudoksesta ja niissä sijaitsevista triggerpisteistä. Tällöin kehossa ei ole mikään rikki, vaikka kipua esiintyy, vaan ongelma on mahdollisesti kehonkäytössä tai jossain muussa elämän osa-alueessa.


Alla karkea jaottelu, mitkä asiat elämässä saattavat lisätä kivuntunnetta kehossamme:

  • Stressi

Pitkittynyt stressi lisää mm. kortisolin ja adrenaliinin tuotantoa kehossa, jotka lisäävät kivun tunnetta ja sekoittavat autonomisen hermoston tasapainoa

  • Unettomuus

Unettomuus tai unen laadun ongelmat vaikuttavat stressihormonien eritykseen ja sitä kautta kivuntunteen lisääntymiseen

  • Ruokavalio

Esimerkiksi sokeri usein pahentaa kiputiloja, samoin voi tehdä gluteeniherkälle gluteenia sisältävät viljat, kuten vehnä, ruis, ohra

  • Liikkumattomuus

Monipuolinen liikunta voitelee ja huoltaa kehoamme. Tämän jäädessä pois syntyy kehoomme kudoksiin "solmuja", jotka usein tunnemme kipuna

  • Mielen ongelmat

Masentuneella tai ahdistuneella mielihyvähormonien tuotanto (kuten serotoniini ja oksitosiini) on huomattavasti vähentynyt, kun taas stressihormonien tuotanto kohonnut, jonka vuoksi kiputiloja on myös yleensä enemmän ja herkemmin


Vastaanottoajan saat varattua kätevästi täältä!



Henna Ikonen

Valmentaja (APT)

Koulutettu hieroja (EAT)

Ravintoterapeuttiopiskelija


Lähteet

Ammattilaisen kipukirja