5 vinkkiä rennompaan jouluun

24.12.2021

Joulu on monelle hyvin kiireistä aikaa. On lahjojen hankintaa, ruokien valmistusta, töiden deadlinet ennen pyhiä... Koristelua, leipomista, siivousta... Vaikka joulu on ihana juhla, voi se myös olla hyvin stressaavaa. Helposti monella tekeminen ajautuukin suorittamisen puolelle. Tällöin voi havahtua kuinka ei osaakaan nauttia tästä juhlasta yhtään niin paljon kuin haluaisi. Pinna on kireällä, päänsärky tekee tuloaan ja väsymys painaa päälle. Jos tämä kuulostaa liiankin tutulta, tsekkaa viisi vinkkiäni hieman rennompaan jouluun!


1. Tyhjennä mieli arjen vaatimuksista

Helposti ajatukset ajautuvat työ- / kouluasioiden ja muiden arjen vaatimuksien pariin myös vapaalla ollessa. Olemme mestareita tekemään listoja mielessämme erinäisistä keskeneräisistä asioista ja näin kuormitamme itseämme aivan huomaamatta. Nämä ovat usein myös niitä asioita, joita jäämme pohtimaan juuri ennen nukkumaan menoa kasvattaen stressitasoa ja heikentäen unenlaatua. Tee tänä vuonna itsellesi palvelus ja laita valmiiksi vihko tai sovellus, johon kirjaat ylös kaikki muistettavat asiat. Voit lisätä tähän vielä päivämäärän milloin sinun tulisi suorittaa kyseinen tehtävä, jotta se on tehty ajallaan. Kun olet kirjoittanut nämä asiat ylös, ne eivät enää ole vain muistisi varassa ja näin vapaudut niiden päivittäiseltä pohtimiselta. 


2. Älä pyri täydellisyyteen

On ihana haaveilla täydellisestä joulusta ruokineen, lahjoineen ja puhtaine kotineen. Harvoin kuitenkaan tähän toiveajatukseen pääsemme todellisuudessa, jolloin petymme lopputulokseen ja ihan suotta. Aina löytyy joku kenellä on isompi joulukuusi, hienommin koristeltu koti tai siistimmät kaapit. Mitä sitten. Tärkeämpää onkin, että joulu näyttää omanlaiselta ja, että voi itse olla lopputulokseen tyytyväinen. Ruuat voi ostaa valmiina kaupasta, kaapit saavat olla sekaisin ja joulukuusi vinossa. Joulu se on ensi vuonnakin. Ollaan armollisia itsellemme, meillä on kaikilla rankka vuosi takana!


3. Varaa aikaa ihan vain itsellesi

Kaiken suorittamisen keskellä voi helposti unohtaa sen kaikkein tärkeimmän ihmisen eli itsensä. Jouluna ajatukset helposti pyörivät muiden tarpeissa, vaikka tärkeää olisi muistaa myös ne omat tarpeet. Pohdi siis mikä on se asia, jonka olet pitkään halunnut tehdä, ja johon ei oikein ole aiemmin löytynyt aikaa. Onko se jonkun tietyn kirjan lukeminen, rauhallinen venyttely tai kenties pitkä kävelylenkki. Raivaa tilaa vapaapäiville ja varmista, että saat aikaa tälle sinulle tärkeälle asialle. Olkoon tämä joululahja sinulle itsellesi.


4. Älä stressaa syömistä

Sanon nyt tämän suoraan, on ihan yhden tekevää mitä syöt muutaman pyhäpäivän aikana! Se ei tule vaikuttamaan kuntoosi, painoosi tai hyvinvointiisi jos ollenkaan niin korkeintaan hyvin vähän. Nauti siis joulun herkuista hyvällä omallatunnolla. On tärkeää, että voit syödä vapaasti ilman syyllisyyden tunteita, tämä vahvistaa hyvää ruokasuhdetta. Vain isoilla kokonaisuuksilla on merkitystä ruokavaliossa. Pohdi mitä syöt normaalisti päivittäin esimerkiksi aamulla tai lounalla. Onko näissä panostettu laatuun ja saatko ruokavaliosta tarvittavat ravinteet ja rakennusaineet. Sillä on merkitystä, ei yksittäisillä herkutteluilla jouluna tai muina juhlapäivinä.


5. Nauti pienistä asioista

TV:n mainoksista lähtien meidät on uskoteltu odottamaan joululta suuria ihmeitä, vaikka todellisuudessa se on päivä muiden joukossa. Joulussa tärkeintä ei ole isot lahjaröykkiöt vaan ne pienet asiat, joilla on suuri merkitys. Ehkä se on puolison tekemä jalkahieronta, käpertyminen läheisen ihmisen kainaloon, joulusaunan tuoksu, riisipuuro liedellä, joulutorttujen leipominen yhdessä perheen kanssa, soitto ystävältä tai joulukortti tärkeältä ihmiseltä. Kun muistamme elää tässä hetkessä ilman suorittamisen paineita, osaamme nauttia niistä pienistä ihanista asioista, joista joulu todella koostuu. 


Rauhallista joulua jokaiselle!



Henna Ikonen

Valmentaja (APT)

Koulutettu hieroja (EAT)

Ravintoterapeuttiopiskelija